Kirjallisuutta

Luentomateriaali

Järvelä, Sanna. 2010. Luentomateriaali (vaatii kirjautumisen UEFin Moodleen).

VOPLA-hanke 2007. Verkko-opetuksen laatukäsikirja.

Asanti, R., Lehtinen, E., & Palonen, T. 2002. Työelämän muutokset ja osaamisen haasteet. Kirjassa E. Lehtinen & T. Hiltunen (toim.) Oppiminen ja opettajuus.

Eteläpelto, A. & Tynjälä, P. (toim). 1999. Oppiminen ja asiantuntijuus. Työelämän ja koulutuksen näkökulma. WSOY, Juva 1999.

Hakkarainen, K. 2004. Kollektiivinen älykkyys. Psykologia, 38, 6.

Hakkarainen, K. 2003. Tieteellinen kognitio, kulttuurinen oppiminen, ja tiedon yhteisöllinen tuottaminen. Kasvatus, 34, 1, 5-17.

Hakkarainen, K., Lonka, K., & Lipponen, L. 2004. Tutkiva oppiminen: Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. 6. uudistettu painos. WSOY.

Hakkarainen, K., Paavola, S., & Lipponen, L. 2003. Käytäntöyhteisöistä innovatiivisiin tietoyhteisöihin. Aikuiskasvatus, 21, 1, 4-13.

Hakkarainen, K., Palonen, T., & Paavola, S. 2002. Kolme näkökulmaa asiantuntijuuden tutkimiseen. Psykologia, 37, 448-464.

Isopahkala-Bouret, U. 2008. Asiantuntijuus kokemuksena. Aikuiskasvatus, 2/2008, 84-93.

Kirjonen J., Remes P. & Eteläpelto A. (toim.) 1997. Muuttuva asiantuntijuus. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos.

Laitinen K. ja Rissanen M. (toim.) 2007. Virtuaalisia yhteisöjä, ajatuksia ja avoimuutta – sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena (pdf). Kuopion ylioiston oppimiskeskuksen julkaisuja.

Virtukampus-hanke 2011. Sosiaalisen median hyvien käytäntöjen helminauha (wiki).

Ilkka Kosunen ja Jani Lemmetyinen. Lähipäivän materiaali (vaatii kirjautumisen UEFin Moodleen).

Silander, Pasi & Koli, Hanne. 2003 (tai uudempi) Verkko-opetuksen työkalupakki. Oy Finn Lectura Ab, 2003. Saarijärven Offset Oy, Saarijärvi 2003.

Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. (1999). Tutkiva oppiminen. Älykkään toiminnan rajat ja niiden ylittäminen. Porvoo, WSOY

Bereiter (2002). Education and mind in the knowledge age. Hillsade, NJ: New Erlbaum Associates.

Brandsford, J.D., Brown, A.L., Cocking, R. (2000). How people learn. Washington DC: National Academy Press.

Eteläpelto A. & Tynjälä P. (toim.) (1999) Oppiminen ja asiantuntijuus. Työelämän ja koulutuksen näkökulmia. WSOY
Gredler, M.(2001) Learning and Instruction: Theory into Practice (4th ed.). New Jersey: Merrill Prentice Hall.
Hakkarainen, K., Paavola, S., & Lipponen, L. (2004). From Communities of Practice to Innovative Knowledge Communities. LLine – Lifelong Learning in Europe, 9(2)
Hakkarainen, Kai, Lonka, Kirsti & Lipponen, Lasse (2004). Tutkiva oppiminen: Järki,
tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. 6. uudistettu painos. WSOY

Hakkarainen, K., Palonen, T., Paavola, S. & Lehtinen, E.(2004). Communities of networked expertise: Professional and educational perspectives. Amsterdam: Elsevier.

Koli, H. & Silander, P. 2002. Oppimisprosessin suunnittelu ja ohjaus. Hämeenammattikorkeakoulu, D:134. Saarijärven Offset, Saarijärvi.
Lonka, K., & Hakkarainen, K. (2000). Oppiminen vuonna 2020. Psykologia, 35(2).
Meisalo, Sutinen & Tarhio (2000/2003) Modernit oppimisympäristöt, Tietosanoma.

Muukkonen, H., Hakkarainen, K. & Lakkala, M. (1999). Collaborative technology for facilitating progressive inquiry: Future Learning Environment Tools. Computer Supported Collaborative Learning (CSCL’99), Palo Alto, CA, pp. 406-415

Tynjälä, P. (1999). Oppiminen tiedon rakentamisena : konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita, Kirjayhtymä.

Vosniadou et al. (toim) (1996). International perspectives on the design of technology-supported learning environments. Lawrwnce Erlbaum Accociates, publishers. New Jersey.

Aalto T. & Yoe Uusisaari M. 2009. Nettielämää. Sosiaalisen median maailmat. Helsinki: BTJ Kustannus. Ladattavissa myös verkosta: http://nettielamaa.fi/Nettielamaa_files/Nettielamaa-Aalto-Uusisaari.pdf.

Lallimo J. & Veermans, M. 2005. Yhteisöllisen verkko-oppimisen rakenteita. http://www.avoin.helsinki.fi/esittely/yhteisollisenverkkooppimisen.pdf

Aalto T. & Yoe Uusisaari M. 2010. Löydy — Brändää itsesi verkossa. Helsinki: Avain. Kirjan blogi: http://loydy.fi.

Aarnio, H. & Enqvist, J. 2001. Dialoginen oppiminen verkossa: DIANA-malli ammatillisen osaamisen rakentamiseen. Helsinki: Opetushallitus.

Matikainen, J. 2002. Vuorovaikutus verkossa. Verkkopohjaiset oppimisympäristöt vuorovaikutuksen näyttämöinä. Oppimateriaaleja 111. Helsingin yliopiston tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia.

Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu 2010. Vuorovaikutus verkossa. http://www.amk.fi/amkesittely/vuorovaikutusverkossa.html.

Anneli Niikko: Portfolio oppimisen ja kasvun välineenä

TieVie: Portfoliotyöskentely

Jonna Jäntti (ISVY): Arviointimenetelmänä portfolio

Stenberg, Katariina. Riittävän hyvä opettaja.

Karjalainen, A. 1994. Portfolio-koulutusta Oulun yliopistossa. Peda-forum – Korkeakoulupedagoginen tiedotuslehti 1: 6, 1994.

Korhonen, T. 1999. Portfolio sairaanhoitajan ammattitaidon edistäjänä ja jatkuvan oppimisen välineenä työelämässä. Teoksessa K. Tossavainen & H. Turunen (toim.) Terveys- ja sosiaalialan opiskelijoiden ohjaamisesta ammattikorkeakoulussa.  Kirjayhtymä Oy, Helsinki, 96-106.

Korhonen T. 1999. Portfolio leikkausosaston sairaanhoitajien ammatillisen kasvun tukena. Pro Gradu-tutkielma. Kuopion yliopisto. Hoitotieteen laitos. Terveystieteiden opettajan koulutus.

Linnakylä P. 1993. Portfolio oppilaan itsearvioinnin ja itseohjautuvan oppimisen tukena. Teoksessa E. Kangasniemi ja R. Konttinen (toim.) Luo, etsi, tutki. Tutkittua tietoa koulun kehittämiseksi. Opetus 2000. Helsinki: WSOY.

Linnakylä P., Pollari P. & Takala S. (toim.) 1994. Portfolio arvioinnin ja oppimisen tukena. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tutkimuslaitos.

Martikainen A. 1999. Miten portfolio palvelee oppimista peruskoulun kotitalousopetuksessa? Pro Gradu -tutkielma. Savonlinnan opettajankoulutuslaitos.

Niikko A. 2000. Portfolio oppimisen avartajana. Tammer-Paino Oy. Tampere.

Niikko A. 1997. Ammatillisen kasvun itsearviointi portfoliokäytäntönä. Jyväskylän ammatillinen opettajakorkeakoulu. Jyväskylä: Kopi Jyvä Oy.

Niikko A. 1996. Tekijänsä näköinen portfolio: Portfolio opiskelijan ammatillisen ja persoonallisen kasvun edistäjänä. Teoksessa P. Nikkanen (toim.) Ammatillisen koulutuksen näköalat. Jyväskylä.

Paavonen J., Aronen H., Paavonen T., Pakkanen P. & Aronen E. 1997. Portfolio lääketieteen opetuksen kehittämisessä ja laadun arvioinnissa. Suomen lääkärilehti 52 (5), 465-468.

Pajunen T. 1999. Portfolio sairaanhoitajaopiskelijan hoitamaan oppimisessa hoidonopettajien arvioimana. Pro Gradu -tutkielma. Kuopion yliopisto. Hoitotieteen laitos. Terveystieteiden opettajan koulutus.

Seldin P. 1997. The Teaching Portfolio. A Practical Guide to Improved Performance and Promotion /Tenure Decisions. Second edition. Bolton, MA: Anker Publishing Company.

Jätä kommentti